Šalounova 470/38, 703 00 Ostrava, Vítkovice
+420 607 802 188
zuzana@sovadinova.cz

Výhřez meziobratlové ploténky

Výhřez meziobratlové ploténky

Faktory ovlivňující vznik výhřezu meziobratlové ploténky

  • vadné držení těla,
  • dlouhodobé sezení,
  • absence pohybu,
  • jednostranné přetěžování prací či sportovní aktivitou,
  • obezita,
  • ztráta svalové hmoty vlivem nemoci či nekontrolovaným hubnutím.

Příčina výhřezu

Příčina spočívá především v přetížení vertikálních svalových skupin. Jde o svalové přetížení způsobené nejčastěji dlouhodobou statickou zátěží (sezení u počítače, za volantem, dlouhodobé stání apod.). Tak dojde k přetížení paravertebrálních svalů (vzpřimovačů páteře), které stlačují páteř a snižují meziobratlové disky. Paravertebrální svaly dokáží držet záda ve vzpřímené pozici bez pohybu i po několik hodin. Tak je omezena výživa meziobratlových disků a ty se snižují, postupně degenerují, až může dojít k jejich úplnému zániku. Postupně dojde k deformaci obratlových těl (spondylóza), vzniku kostěných výrůstků a může vzniknout zúžení páteřního kanálu (spinální stenóza). Všechny tyto fáze jsou provázeny bolestmi a omezeným pohybem.

Může také dojít k prasknutí vazivového prstence a útlaku nervového kořene. To se při výhřezu meziobratlového disku v bederní oblasti projeví bolestí vystřelující do hýždí, dolní končetiny, může dojít až ke ztrátě citlivosti v dolní končetiny, nejčastěji část chodidla.

Projevy

  • Bolesti zad různé intenzity a charakteru,
  • ztráta citlivosti v dolních končetinách,
  • bolest dolní končetiny.

Řešení

Rentgen výhřezu ploténky

Rentgen výhřezu ploténky a následné zhojení díky cvičení

Všechny tyto fáze jsou úplně nebo částečně vratné pravidelným cvičením, speciálními masážemi a úpravou životosprávy zacílenou na výživu svalů a meziobratlových plotének. Pravidelným cvičením a manuálními technikami se snažíme snížit tlak na ploténku, zvýšit ji a umožnit její hojení. Prasklina v ploténce se postupně zahojí jizvou a výhřez se vstřebá. Cílem je naučit nemocného aktivaci spirálních řetězců při cvičení a chůzi.

Na správném držení těla a spirálně stabilizovaném pohybu se vyplácí zapracovat preventivně. Občasné pobolívání zad už může být předzvěstí  závažného problému. Právě pro takové lidi jsou vhodné skupinové kurzy Spirální stabilizace, zde můžete najít přehled aktuálně probíhajících kurzů.

Pro klienty v akutní fázi, která je doprovázená silnými bolestmi, jsou vhodné individuální lekce. Nejdříve se manuálně uvolní tlak na ploténku a poté klient cvičí velmi šetrné cviky v jiných pozicích než v kurzu. Vše pod kontrolou trenéra. Po zlepšení stavu a ústupu  bolestí běžně tento klient cvičí jednou až dvakrát týdně ve skupině.

Vedu pouze malé skupinky cvičících (6 – 7 osob) a to z důvodu korekce a dohledu při cvičení. V tak malé skupině jsem navíc schopna přizpůsobit cviky každému jeho aktuální tělesné kondici. Klienti si po zbytek týdne cvičí doma.